dag 8 - Reisverslag uit Sânmărghita, Roemenië van Jongerenreis Roemenië 2019 - WaarBenJij.nu dag 8 - Reisverslag uit Sânmărghita, Roemenië van Jongerenreis Roemenië 2019 - WaarBenJij.nu

dag 8

Door: Nienke v. D en Maaike

Blijf op de hoogte en volg Jongerenreis

30 Juli 2019 | Roemenië, Sânmărghita

Is het al weekend?! Nee helaas we moesten weer hard aan het werk vandaag. we begonnen de dag weer met de stille tijd. Vandaag was Markus 10-11 aan de beurt. Uit dit stuk kwam ook weer de stelling van de dag. Deze was vandaag: Zou jij alles wat je hebt opgeven voor Jezus? Hier kwamen tijdens het ontbijt al discussies over. Na het ontbijt stond er een hele grote afwas op ons te wachten. Toen kwamen wij op onze eigen stelling van de dag. Deze was: Wat mis je het meeste van thuis? Hier kwam dan ook vrij snel het antwoord op: Mijn ouders die voor mij afwassen en opruimen. We mochten om 9.15 weer onze dagelijkse wandeling naar de projecten maken. We werden, zoals gewoonlijk, vriendelijk begroet door de 2 mannen in het café die aan hun biertje zaten.
We waren gesplitst in 3 groepen vandaag: het kinderwerk, Jorine en Daan.

Het kinderwerk begon met een mooi zonnetje aan de lucht. Vandaag waren er meer kinderen dan gisteren dit was erg gezellig. Er waren andere spellen dan gisteren, zoals een dartspel, een blind parcours, een knutselwerkje en voetbalspel met bekertjes voor je ogen. Als kers op de taart eindigden we met het gouwe ouwe touwtrekken. Dit was Roma v/s Uku (Bergschenhoek). Natuurlijk waren wij zo lief om de kinderen te laten winnen. Dit was helaas het kinderwerk voor de oudere kinderen deze week. Morgen gaan we verder met de kleinere kinderen.
Bij Jorine zijn wij nog steeds bezig om de zolder te isoleren. Dit ging de eerste 1,5 uur erg goed. Opeens hoorden wij geschreeuw uit het raampje op zolder. Gert probeerde in zijn beste Roemeens uit te leggen dat wij deze familie niet konden verstaan. Dit snapten zij niet dus belden wij Daan maar. Die vertelden ons dat deze geweldige man eindelijk het puin kwam halen. Dit zou vrijdag al gebeurd moeten zijn, maarja alles gaat hier op zijn Roemeens. Deze man kwam met zijn paard en wagen in zijn achteruit de tuin in. Van 12 tot 16 uur zijn wij bezig geweest met het puin scheppen en wachten tot de man zijn wagen had geleegd. Van de zolder is vandaag weinig terecht gekomen. Hier hebben wij weer van geleerd dat in Roemenië plannen onmogelijk is.

Een wat grotere groep ging aan het werk bij Daan. Hier waren veel klusjes te doen, dus verdeelden wij ons in kleine clubjes. Zo hebben de honden een gloednieuw huiskleurtje, het dak is af, de dakpannen van de zolder liggen weer goed, het deurtje is gemaakt en het beton is gestort voor de tuin die nog bestraat moet worden. Daarnaast zijn er verfgevechten gehouden met heerlijke lak voor de deuren en zijn onze stemmen weer warmgedraaid door het keihard meezingen met de box. Kortom, weer een nuttige dag!

Vandaag zijn er op de camping zelf ook wat klusjes gedaan. Zo is er een nieuwe wc bril in het heren toilet geplaatst. Deze is daarna ook gelijk gebruikt en in de app gezet. Ja lieve mensen, geloof het of niet, maar een aantal jongens van onze groep zetten hun plekken waar zij hun behoeften hebben gedaan in een app. Dit is wel een gespreksonderwerp die vaak voorbij komt. Je kan in deze app ook 1e of laatste staan en kan zien waar iedereen zijn best heeft gedaan. Poepmap is de naam van deze app. Goed.. genoeg hierover! Raadpleeg uw eigen zonen maar voor meer info

• 30 Juli 2019 - 18:01

Guido:

Die foto’s uit de Poepmap zijn echt inspirerend heb ik begrepen. Alleen mis ik ze bij jullie dagbericht. Er is duidelijk een behoefte aan een grote boodschap, maar dan niet bij de supermarkt.
    Alle gekheid op een stokje, het dagverslag geeft weer een mooie weergave van jullie dag!
    En ja naar Roemenië is al een beetje alles ogpgeven. Bovenal natuurlijk missen jullie je lieve ouders die thuis de vaatwasser inruimen, je brood klaarmaken, je kamers stoffen en je schoenen en tanden poetsen

• 31 Juli 2019 - 05:13

Dick Van Dijk:

Wat een leuk uitgebreid verslag. Geeft nog maar eens aan hoe hard jullie werken en hoezeer jullie daar nodig zijn. Goed werk mensen!! Veel succes verder met het zware werk. En met de stille momenten met zware onderwerpen met schier onmogelijke vragen gelijk in de vroege morgen, pfff..... En natuurlijk met de stille momenten bedoeld voor de bijzondere app....

• 31 Juli 2019 - 15:44

Wouter:

Wat vonden de honden er eigenlijk zelf van dat ze een nieuw kleurtje kregen??

• 31 Juli 2019 - 16:47

Helma:

Erg leuk jullie verhalen! Ook al gaat het op z’n Roemeens, jullie hebben veel werk verzet!
    Benieuwd wat we allemaal nog horen als jullie terug zijn!

• 31 Juli 2019 - 18:54

Lianne Stolk:

Gaaf dat er weer zo veel werk is verzet. Touwtrekken altijd een mooi spel. Uku? Bergschenhoek waarschijnlijk te moeilijk om uit te spreken voor de lokale bevolking?!
    Maarreh… ik ben benieuwd wie er toch in de poepapp zitten? Wel relaxed .. zo'n onderwerp! Koekje erbij? hahaha.
    Fijne avond nog en slaap lekker; met hopelijk minder muggen.